۱۳۹۸ آبان ۲۸, سه‌شنبه

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد



اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز یکشنبه هفته جاری، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” توسط شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به اعدام محکوم شده بود، در زندان مشهد اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، یک زندانی ۲۸ ساله محکوم به اعدام  سحرگاه روز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.
بر اساس این گزارش، نیمه شب ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ در طی یک نزاع جوان ۳۰ ساله‌ای به نام رضا به قتل رسید و جوان دیگری به نام حجت مجروح شد. بررسی‌های مقدماتی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد بیانگر آن بود که جوان ۳۰ ساله با وارد آمدن دو ضربه چاقو به قفسه سینه جان خود را از دست داده، اما مجروح دیگر که از ناحیه گردن مصدوم شده بود از مرگ نجات یافت.
دقایقی بعد در حالی تحقیقات مقام قضایی و کارآگاهان به محل وقوع نزاع در بولوار بهمن کشید که اظهارات شاهدان عینی و بررسی‌های میدانی نشان می‌داد حدود ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه شب فردی به نام رضا (مقتول) به همراه یکی از دوستانش به نام حجت سوار بر موتورسیکلت قصد عبور از کوچه بهمن ۱۶.۲۰ را داشتند، اما ناگهان یک خودروی پژو داخل کوچه توقف کرد تا دو زن جوان از صندلی عقب آن پیاده شوند. این درحالی بود که موتورسواران برای باز کردن مسیر عبور به راننده پژو اعتراض می‌کردند. همین موضوع به مشاجره لفظی و درگیری جزئی بین آن‌ها انجامید، اما راننده پژو درحالی پدال گاز را می‌فشرد که فریاد زد «من برمی گردم!»
گزارش خراسان حاکی است، پس از این ماجرا، موتورسواران به خیابان بهمن ۴ بازگشتند جایی که رضا در آن مغازه خواربار فروشی داشت ساعتی بعد ناگهان یک دستگاه پراید در نزدیکی مغازه رضا متوقف شد و جوان ۲۸ ساله به همراه دو نفر دیگر از پراید پیاده شدند. او همان «جواد» پژو سواری بود که ساعتی قبل با موتورسواران درگیر شده بود. بدین ترتیب درگیری بین آن‌ها شدت گرفت. در میان درگیری ناگهان رضا با وارد آمدن دو ضربه چاقو به قفسه سینه‌اش نقش بر زمین و حجت هم از ناحیه گردن زخمی شد. دو مصدوم بلافاصله به مرکز درمانی منتقل شدند و متهمان مذکور متواری شده بودند. بدین ترتیب بررسی‌های کارآگاهان با صدور دستورات ویژه قضایی برای دستگیری آنان ادامه یافت تا این که «جواد» و دو متهم دیگر بازداشت شدند.
در این گزارش آمده است، جوان ۲۸ ساله این پرونده که در پی مشاجره بر سر «پارک نامناسب خودرو در کوچه باریک» متهم به قتل شده بود، شهریور سال ۹۵، توسط کارآگاهان پلیس آگاهی به محل وقوع قتل هدایت برده شد و تا جزئیات این حادثه را در حضور قاضی ویژه قتل عمد تشریح کند.
بنا بر این گزارش، این پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد و سه متهم پای میز محاکمه ایستادند. در جلسه دادگاه که به ریاست قاضی مجتبی علیزاده برگزار شد متهمان درحالی به دفاع از خود پرداختند که جواد قتل «رضا- غ» را به گردن گرفت.
در نهایت قضات دادگاه کیفری یک، «جواد» را به اتهام قتل به اعدام و دیگر متهمان را به تحمل حبس محکوم کردند. اما رای دادگاه مورد اعتراض وکیل مدافع متهم قرار گرفت و این پرونده برای بررسی دقیق‌تر به شعبه ۷ دیوان عالی کشور ارجاع شد. این حکم توسط دیوان عالی کشور نیز تایید شد. این پرونده برای اجرای حکم به یکی از شعبه‌های اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد. تا این که سحرگاه روز یکشنبه گذشته، «جواد- الف» پای چوبه دار رفت و اعدام شد.
بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۲ شهروند اعدام شدند و ۱۳۴ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۵ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۶ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر