۱۳۹۸ آبان ۲۷, دوشنبه

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد



اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز گذشته، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات “آزار جنسی یک کودک” و “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان مشهد به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از خراسان، دیروز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۸، حکم اعدام یک زندانی در مشهد به اجرا درآمد.
بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۸۹، در پی تماس شهروندان با نیروی انتظامی مشهد و ارایه گزارشی مبنی بر کشف جسد دختر بچه‌ای در حاشیه زمین‌های کشاورزی جاده مشهد- کلات کلید خورد. به دنبال دریافت این خبر، ماموران کلانتری خلق آباد مشهد بلافاصله برای بررسی موضوع در محل اعلام شده حاضر شدند و جسد کودک نیز به پزشکی قانونی منتقل شد.
طی تحقیقات ابتدایی مشخص شدکه کودک با وارد آمدن ضرباتی با جسم سخت کشته شده و پزشکی قانونی نیز  آزار جنسی این کودک را تایید کرد.
۲۱ روز پس از حادثه، در تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۸۹، جوانی ۱۸ ساله به پاسگاه انتظامی باغستان واقع در شهرستان فردوس، مراجعه و به قتل یک کودک، اعتراف کرد. با تایید اظهارات وی، متهم به مشهد منتقل و تحت بازحویی قرار گرفت.
وی با شرح جزییات حادثه گفت: “من شاگرد یک کارگاه تولیدی در همان منطقه بودم که با دیدن دختر بچه، وسوسه شدم و منتظر بازگشت او از مدرسه ماندم! وقتی دختر بچه به آن محل رسید او را فریب دادم و به پشت جایگاه سوخت بردم.  سپس به زور درون گودالی انداختم و مورد آزار قرار دادم، ولی بعد از این ماجرا به شدت ترسیدم  و با خودم فکر کردم که او مرا لو خواهد داد به همین دلیل با تکه سنگ و موزاییک به سرش کوبیدم تا این که جان سپرد”.
وی ادامه داد: “حدود ساعت ۱۲ بود که به سمت فردوس گریختم اما همچنان از یادآوری صحنه مرگ آن دختربچه در عذاب بودم. از سوی دیگر هم می‌دانستم بالاخره دستگیر می‌شوم. به همین دلیل به سمت پاسگاه باغستان رفتم و قصه ای را سرهم کردم. آن روز ماجرای آزار و اذیت دختربچه را پنهان کردم چرا که می ترسیدم آبرویم برود. اما وقتی ماموران مرا به مشهد منتقل کردند، احساس کردم این جا آخر خط است و قاضی ریز و درشت این ماجرا را می‌داند. به همین دلیل آنچه را از ابتدای ماجرا رخ داده بود، بازگو کردم”.
با اتمام بازجویی متهم و تکمیل تحقیقات، این پرونده با صدور کیفرخواست، به شعبه سوم کیفری یک استان خراسان رضوی ارسال شد. قضات دادگاه کیفری با توجه به محتویات پرونده و نظریه پزشکی قانونی و همچنین اقاریر متهم در دادسرا، این جوان ۱۸ ساله را به شلاق و اعدام محکوم کردند.
با اعتراض وکیل مدافع متهم به رای صادر شده، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد. پس از بررسی مجدد این پرونده در شعبه ۲۸ دیوان، قضات رای صادرشده از سوی دادگاه کیفری یک را تایید کردند و نهایتا این زندانی پس از گذشت ۸ سال پای چوبه دار رفته و  اعدام شد.
لازم به ذکر است در ادبیات عرفی رسانه های دارای مجوز از کلمه آزار و اذیت برای اشاره به تجاوز و اشکال مختلف آسیب های جنسی استفاده می شود.
بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۲ شهروند اعدام شدند و ۱۳۴ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۵ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۶ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر