۱۳۹۸ آذر ۲, شنبه

هزاران نفر در اعتراضات سراسری ایران دستگیر شدند،

هزاران نفر در اعتراضات سراسری ایران دستگیر شدند، مقامات معترضین را با حکم اعدام تهدید می‌کنند
در جریان اعتراضات سراسری ایران که با افزایش ناگهانی قیمت سوخت از جمعه شب ۲۴ آبان ۹۸، آغاز شد دست کم ۲۵۱ نفر کشته، بیش از ۳۷۰۰ تن زخمی و بیش از ۷۰۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.
در جریان اعتراضات سراسری ایران که با افزایش ناگهانی قیمت سوخت از جمعه شب ۲۴ آبان ۹۸، آغاز شد دست کم ۲۵۱ نفر کشته، بیش از ۳۷۰۰ تن زخمی و بیش از ۷۰۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

دستگیرشدگان هم‌اکنون بدلیل قطعی اینترنت در معرض خطر شکنجه قرار دارند.
مقامات ایرانی با اعتراف به دستگیری بسیاری از معترضین اعتراضات سراسری ایران ، اقدام به تهدید آنها کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دادگستری ایران، روز جمعه یکم آذر ۹۸، اعلام کرد که حدود ۱۰۰ نفر از لیدرهای اعتراضات را دستگیر کرده‌اند.
اسماعیلی گفت: «کار مجموعه دستگاه قضایی از الان برای ریشه‌یابی این موضوع و برخورد با متخلفینی که اعمال و رفتار آن‌ها باعث ایجاد این ناامنی در جامعه ما شد، برای رسیدگی به پرونده یکایک دستگیرشدگان و اغتشاشگران به نوعی آغاز شده است.»
این مقام قضایی در ادامه تصریح کرد “امر غربالگری سریعاً انجام شده”،  تعدادی از دستگیرشدگان آزاد شده و شماری که او از آنها به عنوان “عناصر وابسته، خودفروخته، تشکیلاتی و اراذل و اوباش” نام می‌برد، در زندان‌ اوین مانده‌اند.
به گفته اسماعیلی، سپاه پاسداران حدود ۱۰۰ تن “از لیدرها، سردسته‌ها و عوامل اصلی این اغتشاشات در نقاط مختلف کشور” را شناسایی و دستگیر کرده است و “جمع قابل توجهی به مراتب بیش از این تعداد” نیز از جانب ماموران وزارت اطلاعات “مورد شناسایی قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها بازداشت شدند و یا در شرف بازداشت هستند”.
رئیس پلیس تهران روز سه‌شنبه ۲۸ آبان گفت: “تعداد زیادی از معترضین در دو روز گذشته در تهران بازداشت شده‌اند.
رحیمی با تهدید معترضین گفت، پلیس بزودی سایر معترضین را که شناسایی شده بودند، دستگیر خواهد کرد.
رئیس پلیس استان البرز گفت: “تعداد زیادی از معترضین در چند روز گذشته در این استان بازداشت شدند.
در همین حال، مقامات رژیم معترضین را به واکنش شدید و حتی اعدام تهدید کرده‌اند.
در آخرین تحولات‌، رئیس دادگستری ایران و یک روحانی ارشد ایرانی معترضین را تهدید کرد و گفت که “به شدت مجازات خواهند شد”.
به گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم وابسته به سپاه، ابراهیم رئیسی، رئیس دادگستری ایران، که یکی از اعضای گروه مرگ در قتل عام زندانیان سال ۶۷ می‌باشد گفته است امنیت رژیم در اولویت قرار دارد.
وی امروز در جمع نیروهای بسیج دانشجویی گفت: “تحت هیچ شرایطی ما اجازه کمترین میزان اخلال در امنیت کشور را نخواهیم داد.” علاوه بر این، رئیسی هشدار داد که عواقب شدیدی در انتظار معترضین است.
وی گفت: “کسانی که در روزهای اخیر از خواسته و نگرانی‌های مردم سوء استفاده کرده‌اند و شورش‌هایی را در جامعه به وجود آورده ، ناامنی ایجاد کرده، قلب زنان و کودکان را لرزاندند، به اموال عمومی حمله کرده و وسایل مردم را غارت کردند، آنها و اربابانشان باید بدانند که مجازات سخت در انتظار آنها است.”
همچنین امروز، احمد خاتمی، عضو ارشد مجلس خبرگان از نیروهای امنیتی ایران برای کشتن حداقل ۲۵۰ معترض و زخمی کردن بیش از ۳۵۰۰ نفر تشکر کرد.
وی در خطبه های نماز جمعه در تهران گفت: “من از کسانی که امنیت کشور را برقرار کردند، وزارت اطلاعات، سپاه، بسیج، پلیس و دیگران که در مقابل اراذل و اوباش ایستادند، تشکر می کنم.”
وی گفت که رهبران اعتراضات “دشمن خدا” بودند و باید به اشد مجازات محکوم شوند. “دشمنی با خدا” حکم اعدام را طبق قانون مجازات اسلامی رژیم ایران به همراه دارد.
خاتمی افزود: “مسئولان قضایی با سردسته این باندها و لیدرهای شرارت‌ها و آنها که آدم کشتند و غارت کردند برخورد کنند. معتقدم اینها باغی و محارب‌اند و باید به اشد مجازات برسند. در رابطه با سیاهی لشکرها هم قاطعانه برخورد کنید تا دیگر هوس نکنند در این شرارت‌ها وارد شوند و همفکران اینها هم عبرت بگیرند. این خواسته عمومی مردم است.”
هفته گذشته، روزنامه کیهان که منعکس کننده مواضع علی خامنه‌ای است ، مقاله ای را روز دوشنبه ۲۷ آبان منتشر کرد، در این مقاله خواستار اعدام برای کسانی که منجر به اعتراضات خشونت آمیز شده‌اند، شد.
کیهان گفت: “برخی گزارش‌ها می‌گویند دستگاه قضایی اعدام را برای رهبران اعتراضات قطعی می‌داند.”
اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران از جمعه گذشته در پی اعلام افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین و همچنین جیره‌بندی سوخت آغاز شد. حداقل ۲۵۱ معترض توسط نیروهای امنیتی‌، نظامی و لباس شخصی کشته شده‌اند، حداقل ۳۵۰۰ نفر زخمی و بیش از ۷۰۰۰ نفر در ایران دستگیر شده‌اند.
مقامات ایران تاکنون از افشای آمار دقیق قربانیان و دستگیرشدگان اعتراضات سراسری ایران خودداری کرده‌اند.
مقامات ایرانی همچنین در تلاش برای پنهان کردن میزان سرکوب در اعتراضات، اینترنت را قطع کردند، این قطعی پیچیده‌ترین نوع قطعی اینترنت است که تاکنون مشاهده می‌شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر