۱۳۹۸ آذر ۳, یکشنبه

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد از صدور احکام سنگین زندان برای تعدادی از فعالان محیط زیست متهم به «جاسوسی» در ایران ابراز نگرانی عمیق کرد.
این نهاد در بیانیه‌ای گفت، ما خبردار شده‌ بودیم بازداشت‌شدگان که خود را وقف محافظت از حیات وحش ایران کرده بودند، «دسترسی مناسب» به وکیل نداشتند.

در ادامه این بیانیه که جمعه اول آذر منتشر شد گفته می‌شود، ما پیشتر نگرانی‌های خود را در ارتباط با این متهمان به مسئولان مربوط ایرانی ابلاغ کرده بودیم.
برنامه محیط زیست سازمان ملل در پایان تاکید می‌کند مراقبت از حیات وحش و محافظت از محیط زیست نباید جرم تلقی شود و در واقع باید وظیفه‌ای عمومی باشد.
سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که احکام ۶ تا ۱۰ سال حبس برای شش نفر از فعالان محیط زیستی در ایران، که نزدیک به دو سال است در بازداشت به سر می‌برند، صادر شده است.
هومن جوکار، طاهر قدیریان، مراد طاهباز، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، و عبدالرضا کوهپایه از جمله فعالان محیط زیست بازداشتی در ایران هستند. پوریا سپهوند، کارشناس موسسه حیات وحش میراث پارسیان، نیز بهمن سال گذشته بازداشت شد. این متهمان نزدیک به دو سال است که در بازداشت موقت به سر می برند. جلسات دادگاه فعالان محیط زیستی بازداشتی در ایران از اوایل سال جاری متوقف شده بود.
کاووس سیدامامی نیز از جمله این بازداشت‌شدگان بود که دو هفته بعد از بازداشت، خبر مرگ او در زندان منتشر شد. مقام‌های جمهوری اسلامی علت مرگ او را خودکشی عنوان کردند؛ اما خانواده سیدامامی این ادعا را رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر