۱۳۹۸ آذر ۲۷, چهارشنبه

مرگ و مصدومیت ۱۰ کولبر در دو هفته و مفقودشدن یک کولبر دیگر


مرگ و مصدومیت ۱۰ کولبر در دو هفته و مفقودشدن یک کولبر دیگر

ماف نیوز: یک کولبر در ارتفاعات مرزی ژالانه از توابع شهرستان مریوان در برف و بوران گرفتار شده و جان خود را از دست داد، یک کولبر در جریان همین حادثه زخمی شده و یک کولبر هم مفقود شده است. همچنین طی دو هفته‌ی گذشته هشت کولبر در مناطق مرزی هدف شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند که سه تن از این افراد جان خود را از دست داده و پنج تن زخمی شده‌اند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸، گروهی از کولبران بر اثر سرما و کولاک در ارتفاعات ژالانه از توابع مریوان دچار حادثه شدند که در جریان آن “آزاد خسروی” ۱۸ ساله از اهالی روستای نی جان خود را از دست داده است.
تلگرام ماف نیوز
در همین حادثه یک کولبر دیگر به نام “حسین کرمی” پس از ساعاتی به صورت ناهشیار پیدا شده و جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی سروآباد منتقل شده است.
یک کولبر دیگر به نام “فرهاد خسروی” ۱۴ ساله هم در این حادثه مفقود شده است.
همزمان دو کولبر به نامهای “هدایت محمودی” در مناطق مرزی سردشت و “علی صابری” در پیرانشهر در جریان تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران زخمی شده‌اند.
پیش از این روز یکشنبه ۲۴ آذرماه، یک کولبر به نام “هادی حسنی” ١٩ ساله فرزند عثمان از اهالی شهر ربط به همین شیوه جان خود را از دست داده بود.
شب شنبه ۲۳ ‌آذرماه هم یک کولبر به نام “عزیز معروفی” فرزند حسین از اهالی روستای “بیمضرته” از توابع اشنویه در جریان شلیک نیروهای سپاه پاسداران در ارتفاعات مرزی این شهرستان جان خود را از دست داده بود.
در حادثه‌ای مشابه، روز دوشنبه ۱۸ آذرماه، یک کولبر به نام “یادگار اسماعیلی” از اهالی روستای “زله” از توابع شهرستان بانه زخمی شد.
همچنین در گزارشی دیگر روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه، گروهی از کولبران در ارتفاعات مرزی شهرستان پیرانشهر هدف تیراندازی نیروهای همین ارگان قرار گرفتند و در نتیجه یک کولبر به نام “جلال خالدی” از اهالی مهاباد به شدت زخمی شده است.
روز دوشنبه ۱۱ آذرماه نیز یک کولبر به نام “مهدی یوسفی” از اهالی روستای “میرگه دریژ” از توابع مریوان در حادثه‌ای به همین شیوه جان خود را از دست داده و یک کولبر دیگر به نام “یعقوب رضایی” زخمی شده بود.
کولبری، شغلی کاذب و مشقت‌بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می‌آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران کشته و‌ یا زخمی می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر