۱۳۹۸ مرداد ۲۷, یکشنبه

طوفان در سیستان و بلوچستان بیش ۶۰۰ نفر را روانه بیمارستان کرد

 روزهای گذشته بیش از ۶۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات قلبی، تنفسی و چشمی ناشی از گرد و غبار در بیمارستان بستری شده‌اند. طوفان گرد و غبار پنج شهرستان شمال این استان را در بر گرفته و علت اصلی بروز آن خشک شدن تالاب بین المللی هامون عدم تخصیص اعتبار برای مالچ پاشی و نهال کاری برای مقابله بادهای ۱۲۰ روزه است.
به نقل از سلامت نیوز، باقر حسینی، نماینده زابل در مجلس هشدار داده است که به علت طوفان های شدید این منطقه در حال مدفون شدن زیر شن‌های روان است.

خشک سالی، کم آبی و نبود اعتبار مردم این استان و زابل را به مشکل روبه‌رو کرده و ادامه وزش بادهای ۱۲۰ روزه و کاهش دید افقی آنها را خانه‌نشین کرده است. از سوی دیگر بحرانی ترین روز امسال در استان مربوط به ۱۶ مرداد بود که آلودگی هوا به ۲۶ برابر حد مجاز رسید. بادهای ۱۲۰ روزه از مشهورترین بادهای محلی ایران است که تقریبا از خرداد شروع تا اوایل شهریور به پایان می رسد.
این بادها تاکنون خسارات فراوانی را بر منطقه سیستان تحمیل کرده و امنیت شهرها را تحت تاثیر خود قرار داده است. طوفان های ۱۲۰ روزه برای مردم نابسامانی هایی از قبیل خالی شدن روستاهای مرزی از سکنه، پر شدن چاه‌ها، بیماری های چشمی و تنفسی، لغو و تاخیر در پرواز هواپیماها و انسداد راه های مواصلاتی را موجب شده است. از سوی دیگر عوارض این مشکلات می تواند امنیت اقتصادی منطقه را تحت تاثیر و سرمایه‌گذاران را فراری دهد.
در این رابطه مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در روزهای گذشته با تشدید بادهای ۱۲۰ روزه شاهد وزش بادهای شدید تا خیلی شدید و در برخی نقاط طوفان، گرد و خاک و شن در زابل هستیم می گوید: این طوفان ها نواحی شرقی و غربی استان را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
عبدالرحمن شهنوازی کاهش دید افقی،‌ کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای را مهم‌ترین تبعات طوفان های این چند روزه می داند.
وی با اشاره به سرعت ۱۰۴ کیلومتری باد و آلودگی ۱۶ برابر حد مجاز هوا تصریح می افزاید: متاسفانه هیچ‌کدام از مصوبه های سفر سال گذشته وزیر کشور به استان برای مقابله با ریزگردها هنوز اعتبار دریافت نکرده‌اند.
شهنوازی با اشاره به ۴ طرح «تامین ۳۰‌ میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها و شن‌های روان از طریق مالچ‌پاشی، نهال‌کاری و ایجاد بادشکن»، «تامین ۲۰‌ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ماشین‌آلات ماسه‌روب برای شهرداری ها»، «اختصاص اعتبار لازم برای ساخت سایت‌های اسکان اضطراری و پایگاه‌های چندمنظوره مدیریت بحران» و «تامین ۱۰‌میلیارد تومان برای جمع‌آوری شن‌های روان از روستاها و مناطق مسکونی» با هدف مقابله با طوفان های گرد و خاک که تیر سال گذشته به تصویب رسید، می گوید: “به ما اعلام می کنند وزیر کشور به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار این طرح‌ها نامه زده است، اما هر بار پیگیری می کنیم پاسخ این است که طرح‌ها تامین اعتبار می شود و هیچ زمانی برای تامین اعتبار اعلام نمی شود”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر